Åbo sätter igång internationella PR-arbetet efter corona

Åbo stad startar återigen ett starkt internationellt PR-arbete, det vill säga marknadsföring av staden till internationella intressenter. Den här veckan presenterar Åbo kultur- och klimatarbetets mål och verksamhet i London, Storbritannien. Åbo arrangerar tillställningarna tillsammans med Åbo musikfestspel och Visit Turku.

Åbo har två tillställningar i London där internationella journalister, researrangörer, kulturagenter och finska aktörer verksamma i London möts.

På tisdag ordnas en tillställning i Finlands ambassadörsresidens till Jasper Parrotts ära, agenten som lyft finska aktörer inom klassisk musik till världsrykte. Republikens president har tilldelat Parrott riddartecken av första klass av Finlands Vita Ros’ orden som ett erkännande för hans arbete för finsk musik. Priset kommer att delas ut av Londons ambassadör Jukka Siukosaari. Medaljen presenteras för Parrott av Åbo stad och Åbo musikfestspel.

Pianisten Ossi Tanner uppträder vid ambassaden. Programmet har planerats av Åbo musikfestspels konstnärliga ledare Klaus Mäkelä vars internationella karriär har främjats starkt av Jasper Parrott.

På onsdag håller Åbo stad och Åbo musikfestspel ett promotionsevenemang i Royal Festival Hall på Southbank Center. Southbank Centre är Londons ledande konsertplats för klassisk musik.

I tillställningen presenteras Åbos stora kultursatsningar, det vill säga Åbo musikhus, Museum för historia och framtiden samt Konstens hus. Ett 50-tal journalister, researrangörer och andra representanter för intressenter förväntas närvara.

Åbo satsar på kultur på ett mycket betydande sätt fram till stadens jubileumsår 2029. Satsningarna är också stora i det europeiska sammanhanget. Vi förväntar oss synlighet i internationella medier och uppmärksamhet från researrangörernas håll. Detta jobbar vi nu för i London, säger Åbos borgmästare Minna Arve.

Efter evenemanget kommer den konstnärliga ledaren för Åbo musikfestspel, dirigent Klaus Mäkelä, att dirigera en konsert med Londons filharmoniska orkester på Southbank Center.

Av Finlands internationella musikfestivaler är Åbo musikfestspel på högsta nivå och bedriver ett starkt internationaliseringsarbete.

 

– Åbo musikfestspel vill vara kultur-Åbos internationella flaggskepp och tillsammans med stadens och regionens turismaktörer stärka bilden av Åbo som en destination för kulturturism jämförbar med de nordiska huvudstäderna. Coronapandemin stoppade tillfälligt vår internationella marknadsföring men nu fortsätter vi vårt arbete och ser fram emot med tillväxt i blicken, säger verkställande direktör för Åbo musikfestspel Liisa Ketomäki.

Internationella PR- och mediatillställningarna fortsätts under våren både av staden, Åbo musikfestspel och Visit Turku. Visit Turku presenterar Åbo och skärgården som resmål, framför allt i Sverige och Ryssland samt i Storbritannien och Tyskland som är Åbos främsta marknadsföringsområden inom turismmarknadsföring. Internationella journalister har också anmält sig i livligare takt till stadens olika evenemang.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Nyhetsbrev innehåller de senaste nyheter om konserter, evenemang och kampanjer.